Intervjuad av Emelie och Erika

Blev intervjuad av Sveriges Radio nu på morgonen. Det gick ju ganska så bra det, förutom att mottagningen mitt ute i buschen där jag bor inte är den bästa. Mullsjö är ju nordens mörkaste radiosvacka :S Men den höll sig då den korta minuten jag skulle prata.

 

Frågan var "Hur får man fram den röda färgen då man fotar höstlöv, rönnbär?"

 

Var ju lite knepigt att svara på. Det varierar ju mycket från kamera till kamera hur den tar upp färgerna. Men mitt svar var iaf (hann ju inte svara allt i programmet)

 

Att tänka på ljuset. Gå gärna ut på morgonen och utnyttja morgonljuset då det gör sig allra bäst på bild. Är ju jätte fint att kunna fånga frostiga höstlöv.

 

Akta dig så inte skuggorna är för starka eller att bilden blir för mörk.

 

Använd helst INTE blixten.

 

Tänk på kontrasterna. Tex. blir rött mot brunt inte så stor kontrast men däremot rött mot grön bryter av mycket. Gyllen gula löv mot en blå himmel likaså.

 

Variera dig i nivåer och vinklar. Klättra upp i trädet eller lägg dig ner i gräset då du fotar höstens fallna löv eller

 

varför inte svampar så får du en mer spännande bild än att bara fota i huvudhöjd eller ovanifrån.

 

Och använd även hösten som bakgrund. De röda löven behöver inte alltid vara i fokus. En röd, höstig buske kan bli en färgsprakande bakgrund vid porträttfoto.

 

Ta dig tid. Ta en naturpromenad och försök hitta de där extra detaljerna som gör DIN bild extra speciell. Tex. en hjärtformad sten eller andra intressanta former i naturen.

 

Vill man så kan man ju leka med bilderna i photoshoop sedan för att dra upp och ner i ljus och kontrast. Då kan man få fram en ännu starkare rödfärg.

 

Och ta MYCKET bilder. Hellre några för mycket än en för lite.

 

Det var svaret jag tänkte hinna svara...hihihi. Jag övertänker nog lite ibland :P Men kul att de ville ringa mig. Trodde aldrig någon kikade in här men det är visst några som gör det iaf :)

LIKE ME ON FACEBOOK :)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback